În primul rând majoritatea celor care nu reușesc în poziționarea în Google este pentru că se gândesc numai la ei, la compania lor sau la serviciile oferite. Acest lucru se întâmplă fără să existe o rea intenție. Ei nu se gândesc la utilizatori și nici la Google. Aici este greșeala capitală, când nu este nici perspectiva Google nici a clientului .
A doua greșeală în optimizarea websiteului este când proprietarii siteurilor se gândesc doar la Google și încercă să păcălească algoritmul Google. Foarte rar această strategie dă rezultate pe termen scurt, iar pe termen lung rareori sau niciodată.
A treia greșeală este că se face optimizare de site numai din perspectiva clientului, ignorând bunele practici de optimizare SEO.
Când reușești să suprapui optimizarea SEO cu optimizarea pentru client/utilizator cu serviciile tale, abia atunci poți spune că ai un site optimizat care îți aduce trafic din google și clienți în același timp.
[et_font_size font_size=”12px” line_height=”10px”]Cum faci optimizare site dincolo de Google?[/et_font_size]
1. Viteza de încărcare și mobile friendly
Eu niciodată nu am fost mulțumit de viteza de încărcare a site-urilor pe care le administrez, însă niciodată nu am abandonat acest demers. Domnul Google, dacă nu i se încarcă pagina suficient de repede, închide siteul. Pentru a verifica viteza siteului tău folosește Google Page Speed, iar pentru a verifica dacă siteul tău este responsive și mobile friendy, fă un test fizic pe dispozitive mobile diferite și ajută-te și de acest instrument, oferit tot de google.
2. Designul siteului să fie ușor de parcurs
Aici mulți se blocheză pentru că vor un site spectaculos. Este important să-i încânți ochiul domnului Google, însă mai important decât de atât, domnul Google vrea să-l poată parcurge ușor. Este important să poată fi citit ușor și în diagonală și în detaliu.
Nu te gândi că trebuie să ai un site super frumos. Dacă te vei uita la toate site-urile care au trafic, vei vedea că la ele primează claritatea. Siteul în sine și fiecare pagină în sine, în primul rând este nevoie să fie ușor de parcurs și clară. Designul contează, însă atenție, dacă devine greu de citit sau de parcurs, Domnul Google nu are răbdare, îți închide pagina și trece la următorul site. Îmi dau seama că nu este o noutate ce-ți spun, totuși când mă uit pe multe siteuri, cred că peste jumătate din ele nu respectă această cerință minimală, aș numi-o de igienă.
3. Să ai pagini care conving
Acest sfat ar părea din alt registru, totuși el contează. Domnul Google, când navighează pe net este sceptic, mai ales dacă nu ați mai avut o relație. Domnul Google este și logic. Când el ajunge pe pagina ta oricare ar fi aceasta, el se întrebă: este serioasă această companie, este pentru mine ce oferă? De unde știu că nu mă păcălește?
La primul semn de neseriozitate închide pagina. Acesta este un punct sensibil, în cursul online de Marketing, descriu în detaliu cu exemple și studii de caz ce presupune a convinge scepticii în modulul dedicat Landing Page-urilor de vânzare.
Și tu când ajungi pe un site ești ușor în gardă, bugetul tău este limitat și timpul tău la fel, prin urmare dacă nu ți se pare ceva serios închizi pagina. Așa face și domnul Google! Fă-ți o verificare a paginilor tale, a meniului, a paginilor de conținut și a paginilor de vânzare și vezi cât de convigătoare sunt acestea pentru sceptici.
4. Ajunge clientul unde trebuie?
Dacă pagina se încarcă repede, primul lucru care se întreabă clientul este:
Am ajuns unde trebuie, este pentru mine?
Acest lucru îl stabilește temporar din primul ecran, apoi dacă i se pare că nu a ajuns unde trebuie, închide pagina. La fel, dacă primul ecran (ceea ce vede) i se pare ok, continuă să dea scroll, însă în orice moment i se pare că nu a ajuns unde trebuie, unde are nevoie sau în conformitate cu ceea ce căuta, închide pagina. Aici este un mare eșec pentru mulți care fac optimizare SITE folosind tehnici SEO.
Să presupunem că ai ales un super cuvânt cheie, ai optimizat super bine, totuși dacă ai adus omul pe site și el descoperă că nu este ceea ce căuta, închide pagina. Există un concept și anume că ar trebui să optimizezi conținutul pentru oameni, nu pentru motoarele de căutate, însă aici mă refer la mai mult de atât.
Când decizi să faci SEO, toate eforturile tale vor fi zadarnice, dacă omul dă click pe articolul tău sau pe produsul tău în Google și constată că nu este ce căuta sau că a ajuns în locul nepotrivit. Conținutul trebuie să fie super relevant și în concordanță cu ceea ce căuta domnul Google. De exemplu dacă ai diamante de vânzare și omul dă căutare după diamante de vânzare atunci când ajunge în pagina ta trebuie să găsească înainte de toate diamante de vânzare. Dacă găsește altceva, închide pagina și în viitor te și ocolește.
Deci trebuie să fii exact și să oferi super conținut și super prezentări care să răspundă cu exactitate la ce ai de oferit. Dacă încerci, să zicem, să optimizezi pentru stil de viață sănătos și ajunge la tine pe pagină și îi sunt prezentate suplimente alimentare, nu-i bine deloc. Dacă vrei, faci o pagină separată cu stil de viață sănătos din care faci trimitere apoi către pagina de suplimente.
Cu alte cuvinte, nu încerca să-l fentezi pe domnul Google că se oftică și îți închide pagina și merge la competiția ta. Nu știu cum ai ajuns pe această pagină, însă ea este optimizată pentru oameni care vor să afle lucruri despre optimizare site. Chiar dacă ți-am recomandat și-ți recomand cursul online de marketing, totuși, acest conținut răspunde acestei provocări înainte de toate: cum optimizezi websiteul?
Dacă l-aș fi optimizat pentru orice altă interogare și ai fi ajuns pe această pagină nu ai fi fost mulțumit, la fel și domnul Google se întreabă: este această pagină despre optimizare site sau nu?
Domnul Google, dacă din primele rânduri observă că acest articol este despre optimizare site și merită citit, citește și dacă i-a plăcut face și o achiziție sau navighează mai departe pe site sau pur și simplu își îmbunătățește cultura generală despre ce înseamnă o optimizare de site.
Orice business are nevoie de vânzări, altfel dă faliment.
Însă domnului Google nu prea îi pasă de treaba asta. El vrea să fie mulțumit, el vrea dovezi, el vrea să te testeze, el vrea să afle mai multe despre tine ca și companie sau despre cine ești. Prin urmare, o bună strategie ar fi să oferi tot ce poți gratuit. Dacă nu poți oferi mostre, oferă măcar sfaturi.
A avea conținut valoros pe site, de departe, este una dintre cele mai bune strategii. Însă, înainte de a decide dacă un conținut este bun sau nu, acel conținut este nevoie să existe.
Fii generos cu clienții tăi și oferă-le și gratuit tot ce poți. Nu te gândi că toți vizitatorii siteului trebuie să-ți devină clienți. Sunt mai mulți domni Google în piață, unii vor cumpăra unii nu, însă dacă nu stau pe siteul tău nici cei care nu cumpără, ai o problemă. Așadar, nu te zgârcii, oferă! Și dincolo de plăcerea de a oferi, în mod paradoxal vei ieși în câștig și nu în pagubă.
Aici mi se aduc de regulă două obiecții.
Prima sună așa:
Dacă îi dau gratuit și nu mai cumpără apoi?
La această întrebare eu îți pun o altă întrebare: Dacă îi dă gratuit competiția ta, de la cine crezi că va cumpăra în viitor (în cazul în care o va face)?
A doua obiecție, sună așa:
Nu e efortul mare?
Eu răspund așa: da, uneori este un efort să oferi ceva gratuit, însă ce te faci dacă competiția ta va face acest lucru, de unde va cumpăra domnul Google, de la tine sau de la competiție?
Măsoară, analizează și îmbunătățește
Indiferent de cât ai fi de bun la optimizarea siteului este nevoie să și măsori.
Dacă nu ai instalat Google Analytics ar trebui să ți-l pui pe site. Este bine să vezi, la fiecare pagină a ta, de unde îți vine traficul, care este durata medie de stat pe acea pagină și ce face utilizatorul apoi. Odată ce ai țintit ceva și ai optimizat, este nevoie să iei feedback de la realitate, iar cel mai simplu este să vezi durata medie pe care o petrece utilizatorul pe pagina ta, orice pagină ai analiza.
Dacă stă în medie 10 secunde, ai o problemă mare, poți să faci tu optimizare SEO la infinit, cel mai probabil greșești structural undeva și are legătură cu Domnul Google. Probabil este o problemă mare pe care ar trebui să o rezolvi. Îți sugerez să verifici, dacă ai o asemenea problemă și dacă ai verifica din nou cele 5 sfaturi de mai sus. Și dacă ești foarte curios ce face concret un om pe o pagină din websiteul tău folosește Hotjar.
Cu fiecare optimizare pe care o faci devii mai bun în execuție și mai aproape de Domnul Google, omul care îți vizitează pagina.
Fă-l curios pe domnul Google!
Chiar dacă ți-ai optimizat websiteul trimite și tu trafic din orice sursă disponibilă și relevantă.
Un site pustiu, nu e atractiv pentru Google, chiar dacă este optimizat. Dacă oamenii nu-l vizitează am putea să presupunem pe bună dreptate că nu e un site serios. Însă dacă oamenii ajung pe site, dau click prin site, citesc articolele, dau share mai departe și revin pe site, îl face curios și pe domnul Google.
În principiu, dacă un site este super relevant pentru vizitatori, Google nu-l va ignora. Poți face promovare pe Google Adwords, Facebook fără bani sau cu bani, poți face email marketing, poți folosi toate resursele de care tu dispui pentru a atrage trafic și din ”afara Google”.
Fă cercetare inteligentă dacă vrei un site optimizat
Acesta este sfatul cel mai ignorat, în general.
Nu am nici cea mai mică idee de ce, pentru că poți economisi mult tip și mulți bani și poți genera rezultate remarcabile. Mulți dintre cei care fac marketing sau vor să facă marketing rămân blocați în paradigma a ceea ce au ei de oferit și nu reușesc să vorbească pe limba clienților. Aici am modulele dedicate în cursul online de Marketing în care explic în detaliu cum se face.
La nivel de recomandări fă măcar trei lucruri:
Studiază-ți competiția
Petrece timp cu clienții tăi
Întreabă-ți clienții
Orice ai face din aceste trei lucruri va duce la îmbunătățirea websiteului. De la competiție te poți inspira, de la a sta cu clienții tăi poți să le înțelegi mai bine limba și problemele, iar din a-i întreba afli ce-și doresc aceștia, de ce cumpără, de ce nu cumpără, etc. Toate aceste concluzii le iei apoi, le pui pe website și când vine domnul Google pe websiteul tău ar trebui să fie mult mai mulțumit decât ultima data.
Învață de la cei mai buni
Dacă tu te ocupi de marketing este excelent. Dacă altcineva din compania ta o face tot este bine, pentru că ai înțeles cu această ocazie ce presupune optimizarea unui site și știi ce să ceri sau ce să monitorizezi. Probabil nu există piață unde să nu existe și pionieri sau experți străluciți. Învață de la aceștia cât poți de mult. Nu mai inventa roata în încercarea de a fi original. Este bine că vrei să fii original, totuși mai înainte de toate trebuie să știi baza, pentru a putea inova.
Mulți vor să inoveze direct, înțeleg dorința aceasta pentru că și eu o am, totuși a studia cele mai bune strategii, a testa ce funcționează în cazul meu și a îmbunătății, nu este în opoziție cu originalitatea, ci din contră poate fii unită foarte ușor.
Fie că plătești experți, fie că vei proceda ca un autodidact, crede-mă este mult mai rapid și mai ieftin să nu inventezi roata :). Fie că vrei să faci email marketing strălucit, fie că vrei să faci super pagini de prezentare, fie că vrei să faci super optimizări de site, lasă-te sprijinit când consideri. Nu totul ți se va potrivi, însă cu siguranță, devenind mai bun în informație, în înțelegere și în execuție ai șanse mult mai mari decât oricine altcineva care nu face ce faci tu. Apropo de asta și domnul Google cunoaște bune practice în prezentarea unei pagini sau a unui conținut și când găsește o bună practică tinde să dea mai mult credit celor care folosesc bune practici decât celor care nu le folosesc.
Optimizarea siteului este un demers onest
Mulți dintre cei care sunt curioși de motoare de căutare, de optimizare site se întreabă:
Care este șmecheria pentru a ajunge primul în Google.
Este drept, sunt șmecherii, însă toate aceste șmecherii dacă nu se suprapun pe un demers onest, nu valorează nimic. De exemplu, mulți sunt focusați pe primele 24 de sfaturi pentru optimizare SEO. Într-un fel, le și implementează, însă dacă nu aplică aceste sfaturi de mai jos (acest al doilea set de 10), cel mai adesea eșuează.
Dacă te vei uita la aceste 10 sfaturi, vei vedea că toate presupun ca tu să acționezi cu onestitate și nicidecum într-un mod diferit. Toate aceste sfaturi au în vedere utilizatorul și cum îi putem oferi acestuia o experiență plăcută, relevantă și completă.